Anarki-sirkuset

lenge leve vinen, friheten og livet !

Joik har større kraft enn krut….

Joik er mer enn bare noe samer utfører for å lokke på reinsdyra eller noe samene utfører i festlig lag. Iflg Mikkel Gaup kan man nå bli helbredet gjennom joik. I helgen har han vært på Storefjell og  tatt en helbredelsesjoik, eller to.
» Joik har en helbredelse kraft i seg. Den gir en varm følelse som gjør at man både kan bli glad og begynne å gråte…» Sier Mikkel Gaup
(Dagbladet04.11.2010)

Da Sverre Kjelsberg og en mann i samedrakt utførte Sami Ednan (?) på Grand Prix kjente jeg en varm følelse bre seg i hele kroppen, hovedsakelig i ansiktet.
Jeg trodde det var av skam, men nå kan det kanskje vise seg at det var noe annet.

Det er ikke bare helbredelse gjennom joik som har vært utført på Hafjell men også spøkelsesvandring, trommesirkler og healing.

Det er in å tro på det alternative og det alternative ser ut til å være en mengde ting. Det er vel bare fantasien som kan sette grenser for hva som er alternativ behandling/ tenkning/tro.
Det er healing, handspåleggelse, krystaller, steiner, skytsengler, tusser, hjelpere, nummerologi, tarot, kornsirkler, sjamantrommer, trommesirkler, joik etc etc.
Plutselig så dukker det opp noe nytt, som helbredelse ved å holde en mosedott henta fra Herdalssetra, eller en lecastein importert fra en bygd utenfor Gdansk.
Er det slik at  når man går alternativt så skal man være åpent for alt utenom det tradisjonelle, det som kan sees og bevises gjennom forskning?

Det ser slik ut skal vi tro på definisjonen alternativ behandling:   «Det som til enhver tid definerer seg selv som helsehjelp, men som faller utenfor det som kalles helsevesenet/ skolemedisinen».

Mange av våre kjendiser sverger til alternativt, men ikke bare de for i de siste årene har interessen for det alternative eksplodert blant oss vanlige også. Alternative bøker selger som pokker og på hvert et nes sitter det en klarsynt og/ eller en healer.Og det kan virke som de har nok å gjøre.

Guri Schanke er overbevist om at det finnes mer mellom himmel og jord enn det vi forstår. Det tror jeg også. Det er en mengde ting her på jorda jeg ikke forstår og sikkert aldri kommer til å forstå. Jeg har forsonet meg med det. 
Guri Schanke  sier hun har prøvd det meste av det alternative. Hun  har drevet med Qigong og Tai Chi, gått til akupunktør og helhetsterapeut, for å nevne noe.

Jan Thomas Mørch Husby sier han er i kontakt med den spirituelle siden ved seg. Han har bl.a svevd ved en anledning.
Han har også sett en  UFO i Arizona.

- «Det var en enorm tallerkenliknende sak — sånn som du ser på film — over oss, med et voldsomt kraftig lys i midten. «

Etter det jeg har forstått (mulig jeg tar feil) så satt han i en utendørs badestamp når han fikk dette synet.
Jeg tror at vi kan se det vi er opptatt av. Dvs vi er mer åpne for å se det vi tenker mye på.
Når jeg er på slanking (50 ggr i året) ser jeg mat overalt. Jeg kjenner lukten av mat alle steder. Jeg får skjult budskap om å tilberede eller kjøpe meg mat, mest av den usunne, fete sorten. Jeg drømmer om svineknoke og fløtegratinerte poteter. Jeg sitter i møte og kjenner lukten av potetball og saltkjøtt. Jeg  kjører forbi Statoil og det er som en kraft tvinger meg til å stoppe og gå inn for å kjøpe meg hveteboller med sjokoladebiter.  Hele døgnet både i våken og sovende tilstand er mat det eneste jeg tenker på.

Så om jeg hadde sittet i badestampen sammen med Jan Thomas ville han sett en tallerkenlignende sak, kalt ufo, mens jeg ville sett en sagtig cheeseburger i brød.

Jeg får av og til en følelse av å være den eneste skeptikeren igjen her til lands. Kanskje jeg er for trangsynt?
Jeg tror at jeg kunne vært tilbøyelig til å tro på noe av dette men når det bare blir pøsa på med en mengde alternative metoder, så virker det mot sin hensikt (på meg altå). Det er snart som hver mann sin egen alternative behandlingsform.
Min skepsis kommer av andre ting også…som at det er så mange mennesker i fylla eller i rusa tilstand som opplever en eller annen form for åpenbaring. 
Før kalte vi det bare å røre i fylla (hallisunasjon m.m), i dag har de hatt en åpenbaring.

Jeg holder meg til det som kan påvises gjennom forskning når det gjelder behandling. Det kan godt hende det finnes både skytsengler og annet rart. Men utgjør det noen forskjell om jeg tror på det eller ikke?
Går jeg glipp av noe viktig ved å være skeptisk til alt dette merkelige?

 

http://www.dagbladet.no/2010/11/04/kjendis/sjamanisme/mikkel_gaup/mikkelmesse/alternativ_behandling/14147485/

http://www.dagbladet.no/2010/10/31/kjendis/litteratur/boklista/alternativ_behandling/innenriks/14058719/

14 Svar til “Joik har større kraft enn krut….

  1. Sveinung 8. november 2010, kl. 00:15

    tårnfrid
    A HA G.
    Du har altså en måte å få sagt ting på…..blir rett og slett imponert og vilt begeistret. Utgir du noen av disse samtidsstykkene dine i noen avis, blad eller lignende ? Det burde da være salgbart til tusen. Det er kjempegodt skrevet.

  2. Tårnfrid 8. november 2010, kl. 00:21

    Heftig og begeistra? :)
    Takk
    Nei det er en stund siden jeg har skrevet i noen avis.

    Nå går jeg til sengs og det forbauser meg ikke om jeg drømmer om en saftig biff :o)

    Godnatt :)

  3. Sny 8. november 2010, kl. 00:26

    Eller kanskje om joikakaker;-)

  4. Sveinung 8. november 2010, kl. 01:05

    tårnfrid
    Jeg er en saftig biff jeg…god å sette tennene i. Bare pass på så gebisset ikke løper sin vei i vann.

    Natti natt lille lekne bisken…nei, lekkerbisken…voff voff

  5. sireniaen 8. november 2010, kl. 10:25

    Morsomt innlegg Tårnfrid!
    Ironien din er passe hard, retter seg mot oss alle og aldri nedover, derfor er den helt ok.
    Men jeg deler ikke helt synet du framfører, tenker mer åpent om alt mellom himmel og jord :)

  6. Tårnfrid 8. november 2010, kl. 21:22

    Sny: Joikakaker er oppskrytt synes jeg

    Sirenia: Jeg har respekt for de som tror på noe annet enn meg. Alle trenger vi noe å tro på og jeg har min barnetro, det holder for meg. Men er villig til å tro på at det finnes noe vi ikke evner å kunne forklare.
    Jeg blir bare overveldet over alt som finnes av det alternative. Det er mange som er på søken etter noe å tro på. Dessverre så er det mange som utnytter akkurat dette.

  7. Sny 8. november 2010, kl. 21:33

    Enig, Tårnfrid;-)Nå skal forresten legestudentene i Tromsø også studere alternative behandlingsmetoder fordi så mange av nordmennene tror på dette. Legene er storforbrukere av f.eks. akupunktur privat, men anbefaler ikke dette til pasientene. Der er det pillene som rår.

  8. sireniaen 8. november 2010, kl. 21:34

    Hei Tårnfrid. Jeg sa noe om det alterative på en annen tråd, vet ikke om du så det?
    ————————————–
    Jeg tror at det moderne mennesket med dyrking av materialisme som sin gud, som bygger på sammenligning med andre og mainstream, med ressursen mening som mye fraværende, er noe av grunnen til at mange folk søker i alle retninger etter alternativ, enten det er alternativ livsstil, alternativ tro eller alternativ behandling.
    ————————————–
    Det er bare deler av en lengre kommentar om Brünfenbrenner og Habermas, dannelsesteori.
    Er du sykepleier i grunnutdanning?

    Trur at vi må tolke all søkingen for et symptom for at mennesket har fjernet seg fra en åndelig dimensjon. For enten en har barnetrua, er ateist eller agnostiker, noe tror man på uansett. Enten det er den åndelige dimesjonen eller vitenskapen, tru må man uansett.

    Men kommersialiseringa er en uting, og utnyttinga av andres søken og lidelse, men tidstypisk det også :)

  9. Tårnfrid 8. november 2010, kl. 21:43

    Sny: Jeg er ikke så godt inne i dette alternative, men er ikke akupunktur en snart annerkjent behandlingsmetode? Ellers så må vel leger være tro mot sitt system og ikke være for åpne mot det alternative. Men synes det er fint de ser litt på andre mulige metoder. Bare de ikke begynner å eksprimentere for mye. Det er ikke bra for pasienten.

    Sirenia: Nei jeg er vernepleier, atferdsterapeut men har medisin i det studiet.
    Det er ikke lenge siden kognitiv terapi var fysj innen medisinen. I dag blir denne metoden omfavnet av alle.
    Jeg tror på kognitiv terapi, jeg tror på at vi kan styre tankene våre og finne «helbredelse», eller få det bedre ved å endre tankemønsteret vårt

  10. sireniaen 8. november 2010, kl. 22:10

    Ok AG flott at du svarte, det behøvde du jo ikke :)
    Trur som du på tankekraft, eller kogni som jeg kaller det, kogni og emo(emosjonell).
    Men jeg funnet ut at for mye bruk av tankekraft kan stenge nødvendige følelser ute også, så nå trur jeg på å finne rette balanse mellom emo og kogni. Hva trur du?

  11. Tårnfrid 8. november 2010, kl. 22:39

    Nå er ikke jeg såp kjent med de begrepene og når det gjelder kognitiv terapi er jeg mest kjent med denne metodikken brukt opp mot personer som sliter med noe og trenger hjelp til å komme seg videre. Jeg tenker mest på veilederrollen. Hva som ligger spesifikt i den.

    Men jeg tror på en ballanse mellom disse to ja.
    Ballanse er mer eller mindre et ikke eksisterende begrep for tiden. Det er ytterpunktene som gjelder. Det ene skal utelukke det andre virker det som

  12. sireniaen 8. november 2010, kl. 22:47

    Kognitiv terapi, tenkemåte er viktig og interessant fordi det jo kan skape varige endringer. Jeg har også opplevd at personer selv, fordi de er i en slags krise/smerte, kan finne tankekraftstrategier for å hjelpe seg gjennom på egen hånd.

    Interessant er det iallfall, må være veldig spennede å jobbe med.

    Du er sikkert kjent med Lightening også da? Etter som jeg skjønner av det så er det kognitiv terapi brukt på en bestemt konkret måte. Og så er det svært dyrt :)

  13. Tårnfrid 8. november 2010, kl. 22:51

    Jge kjenner best til denne metodikken fra sånn Willhelmsen og andre psykiatere/psykologer anvender den. Jeg har lyst å ta dette selv men når jeg skal anvende det på min brukergruppe så blir det i en noe annen form.
    Bøkene til Wilhelmsen er bare fantastiske :)
    Jeg tror denne metodikken blir anvendt ulikt utfra hvilke ståsted man har. Er kjent med at mange bruker kognitiv terapi i selvhypnose, men det er vel ikke noe den tradisjonelle medisinske tenkningen vil vedkjenne seg :o)

  14. sireniaen 8. november 2010, kl. 23:26

    Mulig det, er litt skeptisk til Lightening pga kostnadene. Trur man må opp i kr.20.000 for intensivkurs og oppfølging. Men hvis det hjelper kan det jo være verdt det for noen?
    Skal undersøke litt om Willhemsen, alt om sjelelivet er spennede :)

Legg igjen en kommentar

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

